Babakonyha tudatosan

„Mutassunk jó példát!”
Találkozás Riczu-Nagy Anikóval, a Babakonyha szakértőjével

anikóElső-gyermekes anyukaként a hozzátáplálás számtalan kérdést felvetett bennem. Azt már a kezdetekkor eldöntöttük a férjemmel, hogy tudatosan, odafigyeléssel és szeretettel kívánjuk bevezetni a kislányunkat az ételek világába, szilárdan megalapozva ezzel számára az egészséges táplálkozási szokásokat.
A számtalan egymásnak ellentmondó szakkönyv között találtam rá egy nagyszerű alkotásra:
Riczu-Nagy Anikó hozzátáplálási könyve konyhai Bibliává vált az egész család számára.
(Nemcsak) Babatáplálás – tudatosan.

Mennyire nyitottak az anyukák az egészséges táplálkozásra?

Nagyon változó. Sajnos sokan automatikusan elutasítják a témát. Arra hivatkoznak, hogy ők is így táplálkoztak, a szüleik is… és nincs semmi bajuk. Persze az ekcéma, az allergia vagy a hasmenés mindennapos, de nem is gondolnak arra, hogy bizony ez a konyhai szokásokra vezethető vissza. Aztán van a másik véglet, akik mindenen aggódnak. Én azt mondom, hogy tartsuk be a 80-20%-os arányt. A napi étkezés 80%-a legyen egészséges, teljes értékű, akkor belefér a repertoárba a nagyi pogácsája, vagy a szülinapi torta is. A túlaggódás lehet ugyanolyan ártalmas, mint a junk food-ok fogyasztása.

Melyek a legérzékenyebb pontok a hozzátáplálásban, illetve a család táplálásában?

Egyéves korig általában odafigyelnek az anyukák, hogy mit eszik a baba, aztán az első szülinap után valami varázsütésre megváltozik, és úgy táplálják a gyermeküket, ahogy a család eszik. Vagyis egészségtelenül, rostszegényen, sok-sok félkész, tartósított étellel. Azt tanácsolom, hogy a család étkezése legyen egészséges, akkor nem kell külön főzni, a gyermek eheti ugyanazt, mint a többiek, csak a fűszerezésre kell odafigyelni.

Mire érdemes külön figyelmet szánni?

Sose erőltessük az evést. A gyereknek joga van annyit enni, amennyit szeretne. Nincsenek előírt adagok. Ahogy a felnőttek sem esznek egyformán, úgy a gyerekek sem. Amire nekünk érdemes ügyelni, hogy változatos, friss alapanyagokból készítsük el az ételt. Emellett pedig nagyon fontosak a közös étkezések, hiszen a gyermekünk utánoz, és ezáltal tanul! Ha mi “pfújt” mondunk a brokkolira, akkor a gyermekünk is ezt fogja tenni. Mutassunk példát!

Mennyire meghatározó az első három év táplálkozási szokásrendszere?

Nagyon. Az első három év alapot ad a gyereknek, a szokások akkor alakulnak ki. Persze lesznek válogatós időszakok, de a jó példa “ragadós”. A fejlődő szervezet kellő odafigyelést igényel, jól kell ismerni az alapanyagokat, hogy a gyermekünk megkapja azokat az ételeket, amelyek a megfelelő fejlődést biztosítják számára.

Egy gyermekével otthon lévő, akár még szoptató anyuka mire figyeljen oda saját magával kapcsolatban?

Nagyon fontos, hogy az anyukának legyen “énideje”. Tudom, ez nagyon nehéz, de egy fáradt, kimerült, ingerlékeny anyukának a tejtermelése csökkenni fog. A sport is jótékony hatású, egy kis úszás, vagy kocogás kellő kikapcsolódást és feltöltődést ad az anyukának. Emellett nagyon fontos a vitaminokra, ásványi anyagokra odafigyelni, ugyanis a baba mindent megkap (illetve elvesz) a mamától az anyatej révén, így a hiány az anyukánál fog jelentkezik. A szoptatás alatt szükség lehet természetes eredetű vitaminokra, ásványi anyagokra.

A hozzátáplálás és egyáltalán, a táplálkozás témaköre hajlamos nagy viharokat szítani. Te mit kezdesz a vitás kérdésekkel? Hogy találod meg a válaszaidat?

Én nem vitatkozom. Elmondom a véleményemet, a tapasztalataimat (három gyermekem van), ennyit tehetek. A “csak én tudom a tutit” stílus nem vezet sehova, sőt, még nagyobb ellenállást érünk el. Több megoldás lehet egy problémára, a lehetőségeket egyénre kell szabni.

Egy anyukának az is kihívás lehet, hogy sokszor családi ellenszélben kell reformokat végrehajtania…

Ez valóban nehéz. A legfontosabb az lenne, hogy az apuka támogassa a reformokat. Aztán az anyóssal, a testvérrel közös erővel “szembe tudnak szállni”. Ha az apuka is “ellenséges” az újításokkal kapcsolatban, akkor csak lassan, apró lépésben változtassunk. Kezdetben a “láthatatlan” dolgokat alakítsuk át, vagyis az alapanyagok legyenek minőségiek, teljes értékűek. Aztán apránként lehet a látható újításokat bevezetni.

Később, ha eljön az ovis korszak, hogyan támogathatjuk gyermekünk egészséges táplálkozását? Hol tartanak az intézmények ebben a témakörben?

Fontos lenne, hogy a gyermek ne éhesen induljon el az oviba (és később az iskolába). Egy kis müzli, kása vagy smoothie elegendő ahhoz, hogy kibírja az első étkezésig.
Sajnos nem látom, hogy az óvodai (iskolai) étkezés javulna. Persze vannak előírások, mint pl. a sófogyasztás csökkentése, de ugyanúgy kapnak cukros teát, silány minőségű felvágottakat és édes (túlcukros) péksüteményeket. Az óvodai kezdés igen nagy “sokk” a gyermek szervezetének. Egyrészt lelki oldalról a beszoktatás/elválás, másrészt a közösségbe kerülés révén a sok kórokozóval való találkozás. Az óvoda első éve szinte betegséggel fog telni. Nagyon fontos lenne, hogy a gyermek rendszeresen kapjon természetes összetevőjű C-vitamint, B-vitamint, omega3-at (pl. halolaj) és ásványi anyag komplexet. Szükség van kalciumra és mellé a D, valamint a K vitaminra is. Javasolt a téli időszakban heti két alkalommal a kakukkfüves fürdés, immunerősítésnek az echinacea nagyon hatásos. Mi sem így étkezünk a kezdetek óta. Sok minden “együttállása” váltotta ki bennem azt, hogy ideje változtatni a családi táplálkozáson. Egyrészt az iskola kellő rálátást adott, a szakdolgozatomat is a civilizált betegségek és a táplálkozás kapcsolatáról írtam. Másrészt az interneten olyan oldalakra bukkantam, amelyek úgymond “felnyitották a szemem”, és befogadó is voltam ezekre az új információkra.

babakonyhaA könyved – ami számomra rendkívüli segítség a mindennapokban -, gondolom, nagy viharokat (is) kavart.

A hozzátáplálási javaslat folyamatosan változik. Vannak elavult dolgok, és vannak egészen új ajánlások. Jelenleg az allergének bevezetésében vannak eltérések, ugyanis a hazai javaslat hivatalosan még nem vette át a nemzetközi ajánlásokat. Most van változóban sok új gondolat, de fontos, hogy mindent fenntartással olvassunk, és hallgassunk a “józan eszünkre”, illetve az anyai ösztönünkre is.

Hogyan született a Babakonyha – avagy a tudatos és egészséges hozzátáplálás fortélyai című könyv?

Természetes gyógymód tanácsadóként hiszek abban, hogy a táplálkozás beteggé tehet minket, de meg is gyógyíthat. A gyermek születése lehet egy indíttatás arra, hogy egészségesen táplálkozzon a család. Egy olyan könyvet szerettem volna írni, amely nemcsak a hozzátáplálásról szól, hanem arról is, hogy mi kell ahhoz, hogy egészségesen tápláljuk a családunkat. Azoknak ajánlom a könyvemet, akiknek fontos a gyermeke és a családja egészsége, de nem tudja, hogy mire kellene figyelnie, hogyan kellene az alapanyagokat ízletesen elkészítenie és még egy receptes összeállítást is szeretne. Érdemes a honlapomat is követni (www.babakonyhatudatosan.hu), ahol rendszeresen teszek közzé írásokat, és a könyv megrendelésére is van lehetőség.

Elérhetőség: Riczu Anikó természetes gyógymód tanácsadó
www.babakonyhatudatosan.hu www.eltetoetelek.hu www.eltetoetelek.blogspot.hu

Az interjút Szabó Virág készítette (www.viragszabo.hu, www.fenyhordozok.hu)

Leave a Reply

*